De viool en de Joodse melodiëen

De klezmorim, joodse muzikanten, trokken vroeger door heel Oost Europa en verdienden de kost door hun eigen muziek en de regionale populaire deunen te spelen. Overal pikten zij wat op van plaatselijke muzikanten met als resultaat een muziekgenre dat o.a. Roemeense, Russische, Griekse, Turkse, Poolse, Jazz en joods religieuze invloeden heeft. Even leek het erop dat deze muziek zou verdwijnen toen in de Verenigde Staten jazzmuzikanten klezmermuziek probeerden te integreren als ultieme improvisatiestijl maar beide bleken zo verschillend van karakter dat uiteindelijk de klezmermuziek als zelfstandige muziekgenre een nieuwe adem vond. Dat resulteerde in een hernieuwde belangstelling voor klezmermuziek overal ter wereld. Klezmer kent oriëntaalse toonladders en een typerende speelstijl met versieringen, uithalen en ritmische effecten maar is vaak ook melancholisch en het gebruik van de viool als melodie-instrument is daar natuurlijk niet vreemd aan.