Paniek in Teheran: ‘Zionistische’ citrusvruchten overspoelen de markt
Een ‘sappig’ verhaal stond deze week op de voorpagina van de Jerusalem Post: ‘Chinese citrus fruit ‘disgraces’ Iran’. Wat was er gebeurd? Paniek overal het voorbije weekeinde in de Iraanse hoofdstad Teheran nadat Iraanse autoriteiten tot hun grote gruwel tot de ontdekking kwamen dat citrusvruchten die werden aangekocht door aankopers over de ganse hoofdstad gelabeld waren als ‘Jaffa sweeties‘, gekweekt in Israël. Later werd ontdekt dat de Jaffa sinaasappelen van Chinese oorsprong waren en frauduleus werden gemerkt als het prestigieuze Israëlische product.
Twee Iraanse persagentschappen rapporteerden zondag dat citrusvruchten gemerkt met de woorden “Jaffa sweetie Israel PO” waren opgedoken in Teheran, maar dat het verdacht fruit was verpakt in dozen die duidelijk het etiket droegen die zeiden: “Product of China.” Hoe dan ook heeft Teheran de Zionistische infiltratie meteen beantwoord.
Artikel via Brabosh
Volgens de Iraanse Press TV heeft Hossen Safaie, de directeur van het Distributiecentrum van Fruit en Groenten in Teheran, zijn hoop uitgedrukt dat de overtreders van de wet onmiddellijk voor het gerecht worden gebracht en dat “zijn organisatie niet zal dulden diegenen die geldgewin nastreven in het negeren van de burgerlijke en religieuze Iraanse leer.”
Press TV wist ook te melden dat de Afgevaardigd Minister voor Iraanse Handel Mohammad Sadeq Mofatteh 1 triljoen [!] Iraanse rial had aangeboden voor ieder die zou kunnen aantonen dat zijn ministerie een invoervergunning had uitgereikt voor dit beledigende fruit. Hij voegde er aan toe dat ‘kwaadaardige elementen’ de citrusvruchten hadden gemerkt als Israëlisch product ‘om de regerende overheid in diskrediet te brengen.”
Later op de dag, nadat Israël had ontkend dat het geen fruit had uitgevoerd in de richting van Teheran, werd stilaan duidelijk dat het merk ‘Made in China’ dat op de dozen stond, blijkbaar de echte oorsprong van het fruit verhulde. Het fruit, een sinaasappel-pompelmoes hybride die wordt verkocht als ‘Jaffa Sweetie’, is erg populair op de wereldmarkt omwille van zijn smaak, weinig pitten bevattend en haar gemakkelijk te verwijderen schil.
Het is niet de eerste keer dat Chinese producenten misleidende etiketten hebben geplaatst op producten om die aantrekkelijker te maken voor internationale kopers – alhoewel in dit geval, het er op lijkt dat hier door Chinezen een eerste grote marketing fout werd gemaakt die (bijna) tot een diplomatieke stofwolk leidde. In feite vinden Israëlische vruchten routinematig hun weg naar plaatsen waar de Israëliërs vaak zelf te bang zijn om te lopen.
In de afgelopen jaren vonden appels, geteeld door Druzische boeren op de Golan-hoogvlakte, hun weg via de door de Verenigde Naties gecontroleerde controlepost in Kuneitra en werden verkocht op de markten en veilingen van Syrië en Saudi-Arabië, en de opbrengst keerde terug naar de fruittelers in Golan. En dat is nog maar het topje van de sappige ijsberg. Volgens Ilan Eshel , de voorzitter van de Israëlische Vereniging van Fruittelers, vinden jaarlijks dozijnen tonnen fruit hun weg doorheen de IDF controleposten naar de Gazastrook. En door Israël geteelde avocados, dadels en bananen worden routinematig verkocht aan opkopers uit Jordanië, alwaar de stickers vooraf worden verwijderd om daarna te worden doorverkocht naar de Arabische landen, inbegrepen de Verenigde Arabische Emiraten en Bahrein.
Eshel merkte nog op dat het fruit (en ja, avocado is een fruitsoort) af en toe tegenstand ondervindt van anti-Israëlische elementen, maar dat aankopers zich meer bereid tonen tot het aangaan van interessante handelscontracten. “Ik denk dat economische drijfveren sterker doorwegen dan animositeit, en wanneer mensen noodzakelijke goederen willen – of zelfs goederen die een beetje buiten het noodzakelijke vallen – ze ontdekken dat ideologie daarin geen rol speelt [meer] speelt,” zei Eshel nog. Een goede les voor onze locale ‘vrienden’ van de linkse anti-Zionistische [lees: antisemitische] kerk.