Opiniestuk: ‘Dubbel gevoel bij vrijspraak Geert Wilders’

Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik met een dubbel gevoel zit met betrekking tot de vrijspraak van Geert Wilders. Geert Wilders is een zoveelste persoon die een gevoelige zenuw raakt, en uitspraken maakt die geen ruimte voor misinterpretatie laten.

Bedenkelijk is dat Geert Wilders de Islam ‘een fascistische ideologie’ noemt, terwijl zijn tegenstanders hem dan weer ‘een fascist’ noemen. Noem het ironie, maar in wat voor tijden leven we als het niet meer klaar en duidelijk is voor iedereen wie de fascist is?

De advocaat van Wilders argumenteerde dat hij niet aanzet tot geweld, maar laten we eerlijk zijn, tot naastenliefde spoort hij ook niet echt aan. Bill Maher, een liberale mediafiguur in de VS die zichzelf een ‘apatheist’ noemt (Amerikaans woord voor iemand die apathisch is ten aanzien van geloof), zei: “alle religies hebben fanatieke zotte mensen, christenen, joden, moslims enz. maar laten we toch eerlijk zijn, de moslimfanatici zijn ongetwijfeld toch nog altijd het zotst van allemaal.”

De situatie is voor mij, als mens, als jood, als iemand die moslimvrienden heeft, een dilemma: ondanks mijn logica en mijn beste wil om het goede te voelen en te denken, vind ik dat Maher en Wilders een punt hebben.

Toen de Deense krant spotprenten maakte van Mohammed, zijn in de nasleep 70 mensen vermoord. Toen die domme pastoor in Florida de Koran verbrandde, zijn in de nasleep 30 mensen vermoord. Ik ga de spotprenten niet goedpraten, maar in Arabische kranten verschijnen regelmatig spotprenten waarbij Joden en Israëli’s als bloedzuigende moordenaars geportretteerd worden, ik zie weinig mensen daartegen protesteren, laat staan vermoord worden. De verbranding van de Koran mag je een totaal onverantwoorde racistische daad noemen, maar hiervoor 30 onschuldige mensen vermoorden aan de andere kant van de wereld is toch ietsje te veel, als je het mij vraagt.

Als je wil, mag je van mij proberen naar een Arabisch land te gaan om er een kerk te bouwen, ik wens je alvast veel succes. Ik zou wel eerst met Christenen in Libanon, Egypte en Irak spreken om te zien hoe deze praktijk hen afgaat. En we gaan het ook niet weer hebben over het feit dat in Saoedi-Arabië vrouwen niet met de auto mogen rijden. Of wat dacht U van Fouad Belkacem (Sharia4Belgium) die deze praktijken naar onze contreien wil brengen?

Ik zal niet liegen, maar als ik een groepje allochtone jongeren zie aankomen op straat dan neig ik om naar de andere kant over te steken, want ja, ik ben dan bang en velen zullen met mij akkoord gaan. Het is ongeveer dezelfde reactie die we zouden hebben als we een groep skinheads zouden zien aankomen.

En waarom er nu inkom moet betaald worden op het BLOSO domein in Hofstade weten we ook allemaal. Er is zelfkritiek nodig binnen de Arabische wereld en de Moslimgemeenschap in Europa, of op zijn minst geweldloze tolerantie t.o.v. kritiek. Een moderatie van gedrag en reacties is een ononderhandelbare eerste stap. Indien ze geen herkenning zullen geven aan de agressieve houding van sommigen binnen hun gemeenschap en vervolgens er ook iets actief tegen ondernemen, dan zullen steeds meer mensen als Geert Wilders dat in hun plaats doen.

Adam Loratzionali

Tweet
Share
Share1
1 Shares