Nathan Ambach entertainer en multi-talent

Antwerpen 03/11/2010<br />
portret Natan“Who is he and what is he to you”, fluitend van Blue Blot, stappen we naar het Astrid Palace hotel in Antwerpen waar we een afspraak hebben met N8N. Wat hij ons niet had gezegd was dat het Astrid Palace hotel van naam was veranderd. Het werd dus zoeken. Maar een lokale kroeg op de Groenplaats bood oplossing. Hoewel, in de kroeg keken we recht in het smoelwerk van de Antwerpse politicus Filip Dewinter die ons wat melig van op een onzalige foto toelachte. Reden genoeg om het op een spurtje te zetten naar de Radisson Blu Astrid Hotel.

Tekst: Rony Boonen, Foto: Raphael Cardineal

Maar we zijn hier voor N8N alias Nathan Ambach. Telg uit een zeer muzikale Joodse familie. Zijn overgrootvader was klezmermuzikant, zijn opa had een tenorstem en zong als Joseph Schmidt. Zijn vader is Boogie Boy Paul Ambach. Zijn ooms Gustave en Jacoco vormden ooit samen met zijn vader Ambach Circus. In zo’n geval moet je de muziek met de paplepel meekrijgen.

De eerste plaat van N8N ligt momenteel in de winkel en heet N8N, Who is he?. Het is een vlotte soul plaat, nogal rauw, met enkele prachtige pareltjes zoals ‘Lost Soul’, ‘Relax and watch me work’ en ‘What’s my name’. De twee laatste nummers zijn opgenomen samen met Amp Fiddler. Voor de opname werkte hij samen met o.a. Toots Thielemans en Kraak&Smaak. Alle songs zijn geschreven en gecomponeerd door N8N zelf. Kortom het is een heerlijke sfeerplaat voor thuis, maar ook uitermate geschikt voor gezellige feestjes. Bij live optredens gaat het er iets minder rustig aan toe. Logisch, want wie de Ambachs al aan het werk zag, weet wat we bedoelen. Maar laten we het over Nathan Ambach zelf hebben.

 

Advertentie

Onze eerste vraag is direct: Waarom N8N? En hoe spreek je zoiets uit?

N8N: Het wordt n-eight-n uitgesproken, dus Nathan op zijn Engels, maar geschreven in een hedendaagse taal die vooral de jongeren aanspreekt. En het schrijft ook lekker!

We zagen je enkele jaren geleden in Vorst, in het voorprogramma van B.B.King met de groep Blunk. Was dat het prille begin?

N8N: Blunk was inderdaad mijn eerste grote project. Ik heb Luke Walter Junior, de zanger van Blue Blot, nog persoonlijk gekend. Hij was mijn inspirator. Luke was tien jaar daarvoor overleden en in Vorst brachten we enkele nummers van Luke, samen met zijn originele muzikanten, als een eerbetoon aan de meester. Mijn oom Jacoco Ambach, die begin dit jaar is overleden, was een echte artiest. Hij zorgde ervoor dat ik mijn eerste groepje had toen ik tien was en rock drummer wilde worden. Op mijn zestiende speelde ik in een coverbandje Cookies & Cream. Vier à vijf jaar hielden we het vol. Ik ben toen gestopt om me te focussen op mijn eigen muziek en mijn eigen project. Mijn plaat Who is he? is daarvan het resultaat.

Hoe sta je, in deze moeilijke tijden, als Jood in de showbusiness? Meer nog hoe Joods ben je?

N8N: Ik beschouw mezelf als een traditionele Jood. Ik ben niet religieus maar de geschiedenis van mijn ouders en mijn grootouders boeit me enorm. Net zoals de geschiedenis van het Joodse volk. Ik denk dat het als Jood bijzonder belangrijk is om als een soort van ambassadeur te kunnen optreden. Van mijn 13de ben ik naar niet-Joodse scholen geweest en ook daar voelde ik me ook altijd al als een soort van ambassadeur of dat nu in de lessen geschiedenis was of in de actualiteitsvakken die handelden over de situatie in het Midden-Oosten. Het grote probleem is, denk ik, het onbekende. Te veel mensen weten in het algemeen veel te weinig af van het Jodendom en ook over de geschiedenis van Israël. Toen mensen hoorden dat ik Joods was, vroegen ze meteen waarom ik geen baard en pijpenkrullen had. De mensen hebben nog altijd veel te veel vooroordelen. Ook in de showbusiness speel ik op die manier mijn rol als ambassadeur. Niet zozeer om aan politiek te doen of om aan debatten deel te nemen, maar wel om een positiever beeld van de Joodse gemeenschap te geven.

Je omschrijft je muziek als Raw Soul. Waarom?

Advertentie

N8N: Ik heb het in de eerste plaats zo genoemd om mijn kind een naam te geven. Het is een naam die in mijn hoofd hing. Ik ben sterk beïnvloed door de soul uit de jaren zestig en zeventig, maar heb ook invloeden uit de pop- en rockmuziek meegekregen, hoewel ik ben opgegroeid in de jaren tachtig en negentig. En vooral, mijn stem is hees en dus bijzonder herkenbaar voor de mensen. Dat rauwe is in de productie van de plaat wat doorgetrokken. Het is allemaal een beetje ruw opgenomen. Zeg maar ongepolijst. De beat is hip-hop & soul. Vandaar dus Raw Soul.

Denk je er aan een Joods gezin te stichten?

N8N: Zeer zeker, ook al wil ik mezelf de druk niet opleggen om per se met een Joods meisje te trouwen. Maar vanaf het ogenblik dat er zou sprake zijn van kinderen zou ik natuurlijk wel willen dat ze onze tradities verder zetten.

Is er momenteel veel belangstelling voor dit soort muziek?

N8N: Ik denk dat soul er altijd is geweest, nog is en zal zijn. Je merkt het vooral aan het succes van Amy Winehouse, Duffy en Joss Stone. Maar er is momenteel ook de nieuwe strekking, ‘New Soul’ genoemd, zoals die gebracht wordt door Erykah Badu, Maxwell e.a. Soul is gewoon overal en soul invloeden zijn er altijd geweest in de muziek. Ook als ik als DJ werk, weerklinkt de ’soul-line’ doorheen mijn muziek. Het zit gewoon in mij.

Mijn plaat is dan ook een mix van de oude en de nieuwe school in het Soul genre. Het is een mengeling van wie ik ben en wat ik goed vind. Soul zoals Ray Charles die bracht en de muziek waarmee ik ben opgegroeid. Al die invloeden vind je dan ook terug in mijn productie qua klankkleur en ritme. Ik ben ook niet écht bezig met wat goed ligt in de hedendaagse platenmarkt. Ik maak mijn eigen muziek en daar ga ik dan ook voor. Ik controleer ook alles zelf. Ik schrijf mijn eigen teksten, componeer mijn eigen muziek, controleer het artwork en de foto’s. Ik heb vandaag dé plaat gemaakt die ik wou maken en waar ik meer dan 100 procent achter sta. Ik denk gewoon dat wat er nu niet is, er altijd kan zijn. Soul zal altijd wel mensen blijven aanspreken.

Terug naar de muziek. Je treedt ook op in Tel Aviv. Vertel!

N8N: Ik heb er heel veel gedraaid als DJ en sinds de release van mijn cd ben ik er ook aan het optreden. Ik treed vooral op in de kleinere clubs waar ik achteraf dan nog een DJ set speel. Ik heb er o.a. al jamsessies gespeeld met Funkenstein, een Israëlische band die volledig in de ban is van mijn muziek genre, beïnvloed door Funk en Soul. De muzikanten van die band zijn zeer professioneel en ze kennen hun klassiekers.

Wie zorgt er voor de contacten in Israël?

N8N: In de eerste plaats is dat mijn zuster Marilyn, maar ook mijn familie en mijn jeugdvrienden steken een handje toe bij het organiseren van mijn optredens.

Terug naar ons land. Wordt de plaat voldoende op de radio gespeeld?

N8N: Ik heb gemerkt dat mijn plaat aan de Franstalige kant van het land in de top honderd is aangekomen. Vooral het nummer met Amp Fiddler loopt er lekker. Er wordt nu binnenkort een videoclip gedraaid, en ook de Nederlandstalige radio pikt goed in. Wij zitten nogal vaak in het schema van Radio één en Studio Brussel. Wij moeten nu dringend werk maken van de populaire radio’s zoals Q-Music, MNM en andere.

Maar airplay is voor mij niet zo belangrijk. Belangrijk zijn vooral de club optredens en het live gebeuren. Deze zomer hadden we al vijftien à twintig optredens en in het najaar start onze Club Tour. Ik trad eerder al op in de Ronnie Scott’s Club in Londen, op het Blue Note Festival in Gent, The Hague Jazz Nederland en op Peer Rhythm and Blues Festival. Eind oktober volgt een optreden op het prestigieuze Jazz Maastricht. Als DJ was ik o.a. ook op Laundry Day en op Tomorrowland.

Door de vzw Vrede wordt momenteel een oproep gelanceerd naar de Belgische zangers en zangeressen om niet op te treden in Israël. Hoe sta je daar tegenover?
N8N: Dat is onaanvaardbaar! Ik heb er alleszins nog niet van gehoord. Indien dit het geval is, zou ik graag eens een gesprek hebben met die ‘artiesten’. Niet alleen over de politiek, maar ook over het gewone leven in Israël. Blijkbaar zijn ze niet op de hoogte van de realiteit in het land. Alle groepen die er geweest zijn zoals Soulwax, Deus, K’s Choice, Zap Mama e.a. zijn nochtans vol lof en ze komen er vaak terug omdat ze het er bijzonder leuk vonden om op te treden!

Je bent niet alleen zanger, maar ook promotor en DJ. In één woord: je bent een echte entertainer!

N8N: Bij mijn optredens primeert uiteraard de promotie van mijn plaat, maar daarnaast trek ik ook het land in als DJ. Vanaf mijn 16de organiseer ik al feestjes in Antwerpen. Nu sta ik ook in voor diverse privéfeesten, bar & bat mitswa’s, huwelijken, afterparty’s, mode shows voor G-star, Essentiel, Gucci, … Anderzijds zijn er de clubavonden zoals Jazzbreak in het Felix Pakhuis, The Love Below in Stereo Six en af en toe wat unplugged sessies in mijn stamkroeg Caffè Internazionale. Je kunt het allemaal terugvinden in mijn laatste creatie het mini magazine ‘Key to the city’. Het zijn telkens opnieuw succesvolle feestjes die direct zijn uitverkocht. Deze zomer stond ik persoonlijk in voor de aftershow party in Brussel met Prince.

Wat is je droomscenario voor de toekomst?

N8N: Spectaculair kun je die dingen niet noemen. Mijn droomscenario is inderdaad te kunnen optreden, als zanger, als DJ en als organisator van party’s. Maar dat is ook zowat alles wat ik nu al doe. In de toekomst kunnen we dat inderdaad nog op een hoger niveau brengen. We gaan de plaat ook uitbrengen in Nederland. In juni was ik nog in New York. Ik ga ook terug naar Tel Aviv. Het reizen tussen Antwerpen, New York en Tel Aviv zit me in de genen. Uiteraard zal ik me steeds verder moeten bewijzen. Nu zeggen de mensen nogal vlug het is de zoon van zijn vader, hij heeft het gemakkelijk. Die zoon zijn van is inderdaad soms  een probleem maar anderzijds ook niet. Je moet dat gewoon overwinnen en verder denk ik daar écht niet over na. Mijn enige doel is creatief bezig zijn, verschillende concepten bedenken en ze uiteraard zo goed mogelijk uitvoeren”.

Nu we het over New York hebben, wat liep er mis met jullie optreden in America’s got talent?

N8N: Toen ik onlangs in New York was voor de opname van de videoclip Who is he? waren mijn ouders ook naar de stad gekomen. Mijn vader speelde toen een jamsessie in de bekende muziekclub The Sugar Bar. Een vriend had ons ingeschreven. Familie is zeer belangrijk voor mij. Ik zong: ‘Play that funky Music’ van Wild Cherry en samen met pa brachten we een nummer van Ray Charles. Het publiek was laaiend enthousiast. Na ons optreden werden we aangeklampt door een vrouw. Ze vertelde ons dat ze werkte voor de Amerikaanse Tv-show ‘America’s got talent’. Samen met andere collega’s waren ze in de lokale clubs op zoek naar nieuw talent. We werden verzocht om audities te doen in Harlem. We hebben toen op uitnodiging een drietal nummers ingezongen. Eerst zongen we allebei apart en daarna deden we nog iets samen. De zeven juryleden waren ontzettend positief. Maar zoals je weet kon het feestje niet doorgaan omdat we niet over de juiste visums beschikten om in Amerika te werken. We zijn er dan toch nog een aantal keren kunnen opgetreden en dat bezorgde ons heel wat promotie.

Conclusie: N8N, of n-eight-n, is stilaan de zaken aan het omgooien: momenteel is hij nog gekend als de zoon van zijn vader. Maar in de toekomst zullen de zaken op zijn kop worden gezet en zal men het hebben over Boogie Boy als de vader van…een doordenkertje. We geven het toe.

www.n8nmusic.com

Dit artikel verscheen in november 2011 in het magazine Joods Actueel