Innovatie en Ondernemerschap, deel van de joodse identiteit

Vorige week publiceerde Insead, één van de belangrijkste ‘Business Schools’ in de wereld, haar ‘Global Innovation Index’ die alle landen rangschikt op basis van inventiviteit. Israël scoorde daarin zeer goed met een respectabele 14e plaats wereldwijd en nummer één in het Midden Oosten. Tegelijkertijd publiceerde het OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) haar lijst waarin Israël als eerste uit de bus kwam voor de beschikbaarheid van Venture Capital, durfkapitaal voor nieuwe (technologie)bedrijven.

Deze resultaten benadrukken twee belangrijke pilaren van het land, of zou ik zelfs durven zeggen van de Joodse Cultuur, ondernemerschap en innovatie. Enkele jaren geleden had ondergetekende de eer om Shimon Peres te horen spreken in New York tijdens een toespraak aan Joodse (vooral Israëlische) 20’ers en 30’ers waarin hij ondertekende dat de toekomst, vooruitgang en het overleven van het land afhangt van jonge mensen hun ondernemerschap en vindingrijkheid, hun bereidheid om de wereld te exploreren en te (be)studeren overal te wereld.

Men kan deze twee waarden enkel maar beamen, de woorden van de Israëlische president  benadrukken dat, zoals de voorbije 2000 jaar, nog altijd niets veranderd is en dat deze twee pilaren een middel zijn om te overleven.

Enkele weken geleden had Knack een interessant artikel/interview met de filosoof John Gray die de stelling dat “kennis systematisch voor goede doeleinden gebruikt zal worden” als onzin benadrukte. Mr. Gray’s bemerking is er eentje van iemand die zich in een veilige luxepositie bevindt. Deze theorie is besteed aan mensen die niet omringd zijn door landen die U liever van de kaart zien verdwijnen. Desalniettemin is het een terechte bemerking die uiteraard dieper gaat.

Hoezeer ik ook trots ben op de Israëlische staat en de hierboven vernoemde herkenningen die ze krijgt, hoezeer ik ook trots ben op hetgeen ze al bereikt heeft, niet enkel op vlak van wetenschap maar ook van cultuur, ik kijk nu al uit naar de dag dat deze allen volledig in functie staan van wat John Gray noemt ‘goede doeleinden’ en niet enkel in functie van ‘overleven’, wat op zijn eigen manier toch ook een goed doeleind is.

Advertentie

Adam Loratzionali