Reclamemakers strikken John Cleese voor parodie op Iran-aanval

In een reclamefilmpje voor het Israëlische chocolademerk Sababa Egozim spreekt de beroemde Britse humorist enkele woordjes Hebreeuws. Ook al verwacht niemand dat John Cleese een oorlog tegen Iran zou goedkeuren, toch lijkt de Britse acteur en voormalig lid van Monty Python in te stemmen met een aanval op een Islamitische Republiek. En passant prijst hij de chocolade met hazelnoten van het merk Sababa Egozim aan.

Het reclamefilmpje dat donderdag op YouTube verscheen toont een groep Israëlische militaire leiders die ernstig overleggen met een drietal Westerse generaals, onder leiding van John Cleese als “General Rogers” om de goedkeuring te bekomen voor de aanval op een niet nader genoemd doelwit. “In 33 minuten is de aanval over en uit”, aldus de Israëli’s. “We hebben het recht ons te verdedigen.”

John Cleese laat dan terloops zijn blik vallen op een potje choco, proeft een beetje en leest droogweg de merknaam: “Sababa Egozim”, waaruit de Israëli’s opgelucht en enthousiast besluiten dat ze toestemming kregen om aan te vallen.

In Israël betekent “Sababa”, een woord overgenomen uit het Arabisch, zoiets als “cool”. “Egozim” betekent “noten”. Maar de twee woorden samengevoegd krijgen in het straat- en jongerenjargon de betekenis “super cool” of “ga ervoor”. Taalverwarring dus, maar zo kennen we nu eenmaal John Cleese.