[beluister] Vlaamse Opera verbaasd over kritisch artikel in Joods Actueel
De Vlaamse Opera reageerde op het eerder verschenen artikel in Joods Actueel en de reportage op ATV. Ze zegt ‘verbaasd te zijn over de harde kritiek van Joods Actueel’. Onderaan dit stuk een radio interview met Aviel Cahn en Michael Freilich en hier onze geschreven reactie.
Joods Actueel: Vlaamse Opera zeker niet anti-Israëlisch
Met verbazing lezen we het persbericht van de Vlaamse Opera. Joods Actueel heeft naar aanleiding van de opera Samson en Dalila een kritisch artikel geschreven evenals een lezersbrief gepubliceerd. (Het artikel van onze journalist staat op onze website zodat iedereen het zelf kan lezen)
Wij hebben de Opera zelf niet anti-Israëlisch genoemd. Integendeel wij vonden de benadering van intendant Cahn, die wij overigens grote kwaliteiten toeschrijven, interessant. Wat onze journalist in een interview met ATV wel stelde is te hopen dat er op het podium geen Israëlische vlaggen zullen worden verbrand zoals eerder in Vlaanderen op een theaterpodium gebeurde, namelijk bij een productie van Alain Platel te Gent.
Wij stellen ook vast dat van de plannen van de Opera, zoals opgesteld in hun brochure, niet veel in huis is gekomen. Zo zou deze programmatie bedoeld zijn om een blik te werpen op alle conflicten in de wereld. Maar in feite zien we uit de randactiviteiten van ‘Samson en Dalila’ dat het enkel over het Midden-Oosten gaat. De zowat 38 andere wereldconflicten komen niet aan bod. Verder stellen wij kritische vragen rond de verschillende randactiviteiten en filmvertoningen die de Vlaamse Opera organiseert. De films zijn alle kritisch voor Israël (wat natuurlijk mag), ze brengen het lijden van de Israëlische kinderen niet in beeld of de terreur die Hamas uitoefent, ook vaak op hun eigen burgers. Eenzijdig en ongenuanceerd zijn mag zeer zeker. Maar als je verklaart neutraal te zijn moet je dat dan ook daadwerkelijk zijn.
Advertentie
Ander voorbeeld, de Israëlische muur. De Joodse staat heeft het over een noodzakelijke stap om de aanslagen tegen te houden terwijl de Palestijnen claimen dat de muur gebouwd werd om grond te stelen. Twee kanten dus van het verhaal. Maar wat verklaarde de directeur van de Vlaamse Opera, Aviel Cahn, bij de persvoorstelling? Hij had het over de ‘apartheidsmuur’ van Israël. Een zeer duidelijke stellingname dus.
Er zijn zoveel gematigde stemmen in dit debat, en dat aan beide kanten van het conflict. Waarom dan kiezen voor een Palestijnse regisseur die ervoor pleit de Joodse staat als dusdanig te ontmantelen? Als velen in het Westen, Joods Actueel incluis, kritiek uiten op de regering Netanyahoe omdat die geen tweestatenoplossing wil garanderen, wat voor signaal is het dan om een Palestijnse regisseur naar ons land te brengen die eenzelfde extreem standpunt verkondigt, maar dan langs Palestijnse zijde?
Een gemiste kans, dat is wat Joods Actueel hiervan vindt, maar zeer zeker niet dat de Vlaamse Opera anti-Israëlisch zou zijn.
Beluister hier het debat tussen Aviel Cahn en Michael Freilich op Radio 1
[audio:/wp-content/uploads-pjact001/2009/04/vo.mp3]