Boycot actie loopt niet als verwacht voor organisatoren

isrprodDe weblog Brabosh meldt dat een boycotactie van Israëlische producten in Nederland door de organisatoren moest worden afgeblazen vanwege het grote protest hiertegen.

Tot de boycot van Israëlische producten werd opgeroepen door de Nederlandse consumentenorganisatie Peace. Die verspreidde h antwoordkaarten om deel te nemen aan de boycot via het magazine Groenlinks en in de weekkrant De Posthoorn in Den Haag / ’s Gravenhage. De krant kreeg echter boze reacties van adverteerders die niet opgezet waren met deze eenzijdige politieke actie in hun lokaal weekblad. Enkele adverteerders gingen zelfs zo ver klacht neer te leggen tegen de uitgever die zich genoodzaakt zag de verspreiding van de weekkrant te staken.

Tweede klap

In een statement zegt Peace: “Peace gelooft in de kracht van georganiseerde consumenten.” Daarom dat ze honderdduizenden antwoordkaarten verspreidde. Maar een tweede tegenactie deed de organisatie de actie uitendelijk helemaal begraven.  Op verschillende internetsites, o.a. bij het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK), het ‘Forum voor de vrijheid‘ en de weblog ‘La Befana‘ werd opgeroepen tot een ludieke tegenzet: blanco enveloppen zenden aan het antwoordnummer van Peace en hen laten opdraaien voor de portokosten. Deze tegenactie kende een onverwacht groot succes. Vorige week ontving Peace duizenden lege enveloppen op haar antwoordnummer 11653. De consumentenorganisatie dreigde zoveel kosten te moeten maken dat ze het antwoordnummer inmiddels heeft opgeheven en de actie werd afgeblazen. Peace overweegt nu klacht neer te leggen en de betrokken organisaties aansprakelijk te stellen voor de geleden schade.

Vraag blijft of Peace nog veel langer “in de kracht van de georganiseerde consumenten” zal blijven geloven…