Israël pionier in netwerk elektrische auto’s

Electric car press conferenceDe Israëlische regering stemt in met een ambitieus plan van een privé-ondernemer om het eerste netwerk voor elektrische auto’s ter wereld in Israël te installeren tegen 2011. Dit betekent dat er 500.000 oplaadpunten over het hele land geïnstalleerd zullen worden.

Voorstanders van de elektrische wagen verwelkomen het als een flinke stap voorwaarts in het gevecht tegen de opwarming van de aarde maar sceptici geloven dat één en ander ook wel eens verkeerd zou kunnen lopen.

In toespraken na de ondertekening van de overeenkomsten tussen de Renault-Nissanalliantie en Israëlische beleidsmakers werden belastingsvoordelen aan toekomstige klanten van de nieuwe auto’s-zonder-benzine toegezegd. ‘Vervoer-zonder-benzine maakt een einde aan de tegenstellingen tussen transport -en milieuzorg’ was de slogan die het project onder de aandacht van het publiek moest brengen.

Het project is een gezamenlijke onderneming van Renault-Nissan – die voor de elektrische voertuigen gaat zorgen – en een onderneming met de naam ‘Project Better Place’. Deze startende onderneming met thuisbasis in Silicon Valley gaat zorgen voor een operationeel netwerk voor het herladen van de auto’s in Israël.

‘Voor de eerste keer in de geschiedenis zijn alle voorwaarden aanwezig om op een succesvolle manier elektrische auto’s op grote schaal te introduceren’ zeiden de vertegenwoordigers van de betrokken bedrijven in een persmededeling in Jeruzalem. Ook premier Olmert en president Peres waren aanwezig om de historische deal bij te wonen.

Advertentie

Het initiatief ontsproot aan het brein van Shai Agassi, een negenendertigjarige Israëlisch-Amerikaanse techneut en ondernemer die meer dan 150 miljoen Euro bij elkaar kreeg om het project op te starten.

‘De batterijen van de aarde hadden miljoenen jaren nodig om op te laden en we hebben in amper een eeuw de helft van de totale olievoorraden opgebruikt. Daarbij zijn we niet alleen verslaafd geraakt aan olie maar we hebben er onze steden mee vervuild en het klimaat van onze planeet grondig gewijzigd. Het is nu hoog tijd om daar verandering in te brengen’ zei Agassi.

Amper een jaar geleden verliet Agassi zijn directiezetel bij de Duitse softwaregigant SAP AG om zijn groene missie te volbrengen. Samen met zijn partner Idan Ofer startte hij met Project Better Place. De woordvoerder van Agassi zei dat Israël een ideaal ‘labaratorium’ was om deze visie te realiseren. Redenen daarvoor zijn de hoge brandstofprijzen, de centra die kort bij elkaar liggen en de overheidssteun voor het project.

Premier Olmert met drijvende kracht van het project Shai Agassi (links) en Carlos Ghosn (rechts), grote baas van Renault-Nissan.
Premier Olmert met drijvende kracht van het project Shai Agassi (links) en Carlos Ghosn (rechts), grote baas van Renault-Nissan.

Groene auto’s zijn ook nog om een andere reden aantrekkelijk voor Israël daar dit de politieke invloed van Israëli’s olierijke tegenstanders beduidend kan verminderen. ‘We leven in een nieuw tijdperk met nieuwe uitdagingen en gevaren. Het grootste gevaar is olie. Olie is niet alleen de grootste vervuiler maar ook de grootste bron van inkomsten voor terreurbewegingen’ aldus president Shimon Peres.

Andere autoconstructeurs produceren hybride prototypes die kunnen omschakelen van elektriciteit naar benzine of motoren met een gemengde aandrijving maar het Renaultmodel is het eerste brandstofvrije model dat ontworpen werd voor massaproductie. Volgens Renault-Nissanbaas Carlos Ghosn zal het voertuig de meest milieuvriendelijke auto op de wereldmarkt zijn met ‘géén vervuiling en géén lawaai’. De auto zou volgens hem 160 kilometer kunnen afleggen tot aan de volgende oplaadbeurt en een topsnelheid halen van 110 kilometer per uur. Dat is overigens de toegelaten maximumsnelheid in Israël. Aggasi van zijn kant beloofde dat op lange termijn de elektrische auto goedkoper in gebruik zal zijn dan zijn tegenhanger op benzine.

De Israëlische regering zei te hopen dat Israël een doorbraak kan forceren op het gebied van alternatieve energie. ‘Dit initiatief zal een revolutie veroorzaken op transportgebied in Israël en in de rest van de wereld’ zei minister Binyamin Ben-Eliezer.

Aaron Bragman, een autospecialist bij Global Insight zei dat er nog veel hindernissen te nemen zijn voor elektrische auto’s zouden kunnen concurreren met hun soortgenoten die gebruik maken van fossiele brandstoffen. ‘Electrificatie van voertuigen zal zich zeker doorzetten. Maar of het realistisch is om dat tegen 2011 te bewerkstelligen dat is nog maar de vraag’ zei hij. ‘Het is niet onmogelijk maar er moeten in elk geval een hoop dingen gebeuren voor het zover is’.

Advertentie

Het project ontmoet ook scepticisme in Israël waar het in veel artikels omschreven werd als onrealistisch. ‘Blijkbaar zijn mensen bereid in een technologisch project te stappen zonder dat ze een gedetailleerd bedrijfsplan te zien krijgen’ schreef Ora Cohen, columnist van Haaretz.

Maar Shai Agassi is blij met alle steun die hij van de overheid krijgt. ‘Niet zolang geleden dachten mensen dat je onmogelijk kon stoppen met roken” zei Peres. ‘Op benzine rijden is zoals roken’.

(artikel uit Joods Actueel van februari 2008)