Vervalst De Morgen bewust Belga berichtgeving of gaat het om een onoplettendheid?


We berichtten al dat de papieren versie van de meeste kranten niets schreven over het opmerkelijk artikel van Richard Goldstone dit weekeind. Hoe zit het met de online redacties?

De online versie van de krant De Morgen negeerde een BELGA bericht over deze gebeurtenis maar bracht wel een tweede bericht waarin de woordvoerder van de Franse minister van Buitenlandse Zaken Valero een opmerking maakte in deze zaak, namelijk dat het Goldstone rapport niet zal worden geschrapt. Een non-event dus voor ons land, maar dat toch aan bod komt terwijl het origineel bericht, waarin Israël de afschaffing vraagt van het rapport, niet werd opgenomen.
Alsof dat nog niet genoeg was, manipuleerde De Morgen dit bericht om het belangrijkste nieuws weg te moffelen:

Leest u even het originele BELGA bericht:

Valero kreeg vragen over het verzoek dat Israël deed nadat de auteur van het rapport, Richard Goldstone, erkend had dat hij ten onrechte zei dat de Joodse staat doelbewust burgers geviseerd had. (onderlijning door ons aangebracht, nvdr.)

De Morgen Online maakte daarvan:

Valero kreeg vragen over het verzoek dat Israël deed nadat de  auteur van het rapport, Richard Goldstone, erkend had dat hij zei dat de Joodse staat doelbewust burgers geviseerd had.

u ziet het, de woorden “ten onrechte” zijn verdwenen!

 

Tweet
Share
Share
0 Shares