Amerikaans kledingmerk doet inspiratie op bij Holocaust voor nieuw t-shirt
Maarl iefst 100 dollar vragen ze ervoor, de Amerikaanse winkelketen Urban Outfitters, voor hun nieuwste t-shirt.
Op het eerste gezicht lijkt het niet meer dan een diepgeel t-shirt, met een borstzakje waar een ster op is gestikt. Maar wie beter kijkt krijgt aan andere associatie: die zespuntige ster, tegen die gele achtergrond, geplaatst op de linkerborst – dat is een Jodenster.
Sinds vorige week is dit t-shirt te koop in de webshop van de Amerikaanse hippe kledingketen Urban Outfitters. Het bedrijf kondigt het shirt niet aan en geeft geen nadere uitleg. Alleen de prijs is een teken dat het om een bijzonder shirt gaat: honderd dollar, beduidend meer dan de andere t-shirts uit de collectie. Verder is er niets te zien. Het shirt staat gewoon tussen de andere t-shirts in de webshop en je kunt het eenvoudig toevoegen aan je shoppingbag.
Maar het shirt werd al spoedig opgemerkt. Bezoekers van de site reageren verbolgen:
Advertentie
“Is dit wat ik denk dat het is of waar het op lijkt? Als dat zo is, dan is het weerzinwekkend. Meer dan zes miljoen familieleden van mijn broers, zussen, ouders en grootouders zijn vermoord tijdens de Holocaust. Ik zet nooit meer een stap in een van de winkels.”
“Afschuwelijk. Het complete gebrek aan medeleven naar Joden is afschuwelijk. For goodness sake, het was Yom Hashoah, Holocaust Herinneringsdag deze week! De winkel moet het shirt uit de collectie halen.”
Niet de eerste keer dat Urban Outfitters controversiële kleding maakt
Lees de rest van het verhaal op de website van NRC.