• Zaterdag, 20 September 2014
  • 25 Elul, 5774
  • Laatste update 18 September 2014 21:31

Palestijnen gedood bij luchtaanval, analyse van een Teletekstbericht

  • Maandag 17 December 2012 19:00

teletekst

Op Teletekstpagina 168 van de VRT stond eerder vandaag een bericht over een bombardement op een Palestijns vluchtelingenkamp in de buurt van de Syrische hoofdstad Damascus waarbij gisteren minstens 8 doden vielen. De lezer zal direct een enorm verschil opmerkingen van hoe gelijkaardige incidenten in de Palestijnse gebieden worden verslaan.In de tekst lezen we met stijgende verbazing:

“Het vluchtelingenkamp in Jarmuk zou zich in een moskee bevinden. Er verblijven zo’n 600 mensen. Het is het grootste Palestijnse vluchtelingenkamp in Syrië. Volgens het Syrische regime zouden ook de rebellen zich in het kamp verschansen en hebben ze de plaats als uitvalsbasis gekozen. Het is de eerste keer dat het Syrische leger zijn toevlucht neemt tot het bombarderen van een vluchtelingenkamp”.

De werkelijkheid is anders
De moskee bevindt zich in het Yarmoukkamp en niet andersom. In totaal leven er in Syrie meer dan een half miljoen Palestijnse vluchtelingen verdeeld over 7 officiële en 3 illegale kampen. De cijfers over het aantal vluchtelingen lopen uiteen maar het gaat in dit geval om  tienduizenden mensen en niet zoals Teletekst schrijft om zeshonderd Palestijnen. Maar het kan nog erger: voor de VRT is het de eerste keer dat dit gebeurt maar elk nieuwsagentschap en elke openbare omroep, zelfs die van een dictatuur als Iran berichtte over eerdere en meerdere dodelijke raids op Palestijnse kampen in Syrië.

Ook de informatie dat het om een eerste bombardement op een Palestijns kamp in Syrië gaat is misleidend – het is hooguit de eerste aanval die de VRT nieuwdienst opmerkt – maar dat is een andere zaak. Dat staat in schril contrast met de berichtgeving en de stemmingmakerij  over Gaza. De raid van gisteren was overigens ook niet de zwaarste aanval op een Palestijns vluchtelingenkamp tot nog toe . Vorige maand kwamen in hetzelfde kamp al tientallen Palestijnen om het leven.

De ene Palestijn is de andere niet

Tijdens het voorbije conflict in Gaza stuurde de VRT twee journalisten vanuit Brussel naar Gaza, naar Israël werd geen journalist gestuurd. Elke dag waren er meerdere bijdragen vanuit Gaza. Bericht van deze dode Palestijnen geraakten niet in het TV-journaal. Dat de VRT twee normen hanteert wordt duidelijk ook als ze in dit bericht stelt dat het Syrische leger zijn “toevlucht” nam tot het dodelijk beschieten van Palestijnen en dat als reden aanvoert waarom burgers in een gebedshuis gedood werden, terwijl het toch duidelijk is dat de troepen van Assad er met de grove borstel doorgaan zonder enige rekening te houden met burgers.

In het verleden verdedigde de VRT fouten in teletekstberichten door te wijzen op de beperking van het aantal woorden in een dergelijk bericht.

Ook VRT hoofdredacteur Wim Willems verdient Pax Christi prijs
Het ziet er naar uit dat hoofdredacteur Wim Willems spoedig zal genomineerd worden als “vredesapostel” van Pax Christi. Eerder mochten Rudi Vranckx en Palestijnse medewerker van het VRT-programma Koppen de prijs in ontvangst nemen. Pax Christi die zich opwerpt als de verdediger van Palestijnen bij uitstek zwijgt op haar website in alle talen over arme en/of dode Palestijnen overal ter wereld. Ook over deze laatste aanval.

Toch verblijven in Syrië meer dan 500.000 Palestijnen in de meest erbarmelijke omstandigheden. Niettegenstaande de kampen al van in de jaren vijftig dateren zijn er in de meeste kampen nog steeds geen sanitaire voorzieningen en bedeelt UNWRA er drinkwater. De leefomstandigheden van deze arme mensen vormt al een halve eeuw lang geen enkele aanleiding om over hen te berichten.