Vlieg met Emirate Airlines naar ongekende hoogten

Emirates heeft de grootste vloot Boeings 777 ter wereld en vliegt ermee naar bijna 100 landen

Emirates Airline staat bekend als één van de beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld en valt elk jaar opnieuw in de prijzen als het op awards voor de luchtvaartindustrie aankomt. Ook vanuit Brussel kan je met Emirates Airline vliegen. Koosjere maaltijd nodig? Geen probleem. Emirates staat open voor alle culturen en geloofsovertuigingen. De maatschappij onderscheidt zich ook voor de zakenreiziger met privé cabines in first class en een business class waar menig concurrent jaloers op is.

Emirates opereert vanuit haar hoofdkwartier in Dubai, dat is één van de zeven Arabische Emiraten. Ze is de grootste luchtvaartmaatschappij in het Midden-Oosten en voert wekelijks meer dan 3.600 vluchten uit naar meer dan 160 bestemmingen. De maatschappij opereert met een moderne vloot vliegtuigen en heeft het grootste aantal Airbus A380’s en Boeing 777’s ter wereld in dienst.

DUBAI INTERNATIONAL
Door haar centrale ligging  tussen Europa en Azië is Dubai uitgegroeid tot één van de grootste luchthavens ter wereld en dat vooral dankzij Emirates Airline. Niet alleen voor reizigers die het Midden-Oosten als eindbestemming hebben, maar vooral ook voor passagiers die van het ene naar het andere continent vliegen en er een tussenlanding maken. Dubai International (DXB) ontvangt jaarlijks meer dan 90 miljoen passagiers. Emirates Airline heeft er zijn eigen terminal en één van de grootste aanlegsteigers voor de enorme A380’s, de grootste passagiersvliegtuigen ter wereld. Dat is nodig om de meer dan 500 reizigers via verschillende in- en uitgangen te laten in en uitstappen.

 

Business en first-class passagiers genieten van een gratis chauffeurservice van en naar de luchthaven

LIMOUSINESERVICE
Zakenreizigers kunnen genieten van één van de beste business- en first class ervaringen first classervaringen op de markt. Niet alleen aan boord van het toestel maar reeds in de vertrekhal met aparte incheckbalies en fast-passes om snel door de veiligheidscontrole heen te kunnen. In Dubai kan je kiezen uit verschillende lounges zoals de Moët en Chandon champagnelounge, de Marhaba lounge en de aparte First Class lounge. Inbegrepen bij elk ticket in dit segment zit ook  het transport met chauffeur en luxewagen van en naar de luchthaven. Voor België geldt deze gratis dienst in een straal van 70 km rond de luchthaven van Zaventem. Dat betekent dat niet alleen inwoners van Brussel maar ook die van Gent, Leuven en Antwerpen ervoor in aanmerking komen. En eens geland in Dubai is ook daar het vervoer naar je hotel of eindbestemming inbegrepen.

Advertentie


INTERVIEW
Jaarlijkst vervoert Emirates Airline bijna 60 miljoen passagiers per jaar en haalt het een omzet boven de 25 miljard dollar. Wij hadden een gesprek met Jean-Pierre Martin, Country Manager van Emirates België. Hij verdiende zijn strepen voordien al in de transportsector bij onder andere Thalys en British Airways.

Jean-Pierre Martin (Ceo Emirate Airlines België)

Joods Actueel: Hoe is de opstart vanuit België voor jullie verlopen?
Jean-Pierre Martin: “
Uitstekend, wij zijn nu 4 jaar actief op deze markt en hebben dagelijks twee vluchten naar Dubai. Uitzonderlijk is dat deze route reeds 2 weken na de opstart winstgevend was –zoiets kom je in onze branche niet zo vaak tegen. We zijn dan ook veel sneller dan gepland overgestapt naar een groter type vliegtuig, de Boeing 777-300 i.p.v. de 200 reeks. En trouwens, hier zetten wij de vernieuwde ‘ER’ versie van dit toestel in met de aparte first class cabines en de aller modernste business en economy classes.”

De luchthaven van Dubai beschikt over verschillende lounges die allemaal de moeite waard zijn om te bezoeken

Joods Actueel: Wat is het recept voor jullie succes?
Jean-Pierre Martin: “Wij zijn in 1985 begonnen met slechts één bestemming en hebben ons sindsdien toegelegd op een ongelooflijke groei. Zowel met nieuwe bestemmingen maar vooral ook door heel veel te investeren in het product zelf. En dat vormt  de kernwaarde van onze strategie. Zo behalen wij al 14 jaar op rij de Skytrax award voor het beste in-flight entertainmentsysteem (ice met meer dan 1.000 films en reportages, red.) Een andere reden is onze geografische ligging in het centrum tussen twee bijzondere werelden, Oost en West, waardoor wij onze positie als link, als hub, voluit kunnen uitspelen.”

Joods Actueel: En hoe zit het met reizigers die Dubai als eindbestemming hebben?
Jean Pierre Martin: “
Die zijn uiteraard ook van groot belang voor ons aangezien bijna één derde van al onze passagiers Dubai als finale bestemming hebben. En dat aantal blijft stijgen met het steeds bekender worden van deze locatie als vakantiebestemming” (vooral in de maanden oktober tot mei waar het in de winter nog gemiddeld 30 graden kan worden, toch zo’n 10 graden meer dan Tenerife en Antalya, red.).

Joods Actueel: De concurrentie ligt natuurlijk niet stil, ik denk bijvoorbeeld aan buurland Qatar met hun Qatar Airways.
Jean Pierre Martin: “Dat klopt, hun strategie schuilt eerder in alliances, zij maken deel uit van One World, en daarnaast heb je Etihad in het naburige Emiraat Abu Dhabi. Maar ook vanuit Europa is er concurrentie, Air-France-KLM is bijvoorbeeld heel actief op de route naar Mauritius. De consument heeft dus veel keuze maar door ons te onderscheiden met ons product en te blijven innoveren, denken wij toch het verschil te kunnen maken.”

Joods Actueel: Hoe zit het met jullie prijssetting?
Jean Pierre Martin:Wij zijn geen low-cost airline en gaan dus nooit louter om de laagste prijs strijden. Wij bieden marktconforme tarieven die heel fair zijn voor wat je ervoor in ruil krijgt. Daarnaast hebben wij verschillende keren per jaar ook bijzondere promoties. Wat dacht je van 399 euro all-in voor een retourtje Brussel-Dubai?” (en dat standaard met 30 kg bagage ipv 20 zoals in vaak in Europa het geval is, red.)

Een blik in één van de moderne business class configuraties van Emirates Airline

Joods Actueel: Welke rol spelen de reisagentschappen voor jullie?
Jean Pierre Martin: “In België is dat toch heel belangrijk. Tot 70% van onze omzet wordt via agentschappen gerealiseerd en dit blijft ons grootste kanaal. In Antwerpen speelt ook de diamantwereld een bijzondere rol en dit zowel voor de rechtstreeks vluchten naar Dubai als voor de stopovers naar Hong Kong en Mumbai. Brussel heeft ook met de Europese instellingen een groot reservoir aan premium tickets en behoort naast Genève en Londen dan ook tot één van de meest interessante bestemmingen in Europa voor ons.”

Advertentie

Joods Actueel: Bedankt voor dit gesprek en veel succes!

Meer info en boekingen op www.emirates.com