• Zaterdag, 19 Augustus 2017
  • 27 Av, 5777
  • Laatste update 25 Juli 2017 11:34

Pers verspreidt opnieuw onjuiste informatie over Israël-Palestina

  • Vrijdag 17 Juni 2016 18:36
Waterpark in Gaza

Waterpark in Gaza

Mark Twain zei naar verluidt ooit: “Een leugen kan de halve wereld rondreizen terwijl de waarheid haar schoenen nog aantrekt”, en dat is precies wat er woensdag 15 en donderdag 16 juni in de internationale media gebeurde.

water07Door brabosh

Ontelbare kranten en nieuwssites op het internet, en meteen overgenomen op de sociale media (Facebook, WhatsApp, Twitter enz.), met op kop The Independent, International Business Times, Radio New Zealand en The Times of London, met z’n allen pikten zij het  flagrante onjuiste verhaal op van een kwakkel die door de Qataarse pro-Hamas media Al Jazeera de eter werd ingezonden.

In plaats van loutere onderzoeksjournalistiek met het checken van bronnen enz., kregen we een fictief verhaal ingepeperd met name dat “Israël de watertoevoer naar de Palestijnse gebieden heeft afgesneden, precies tijdens de Ramadan vastenmaand en tienduizenden Palestijnen dorst lijden door de schuld van Israël.”

Boosaardiger kon het niet, hoewel, als de halve wereldbol dergelijke leugens overneemt, dan lijkt het pas een “echt” en “oorspronkelijk” verhaal te worden en moet het wel de schijn van “waarheid” krijgen.

Ook de Vlaamse kranten papegaaiden de Arabische media en hun linkse sympathiserende elders in het buitenland kritiekloos achterna en namen niet eens de moeite om de feiten te checken op hun waarachtigheid. De Vlaamse kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws namen het bericht van The Independent, dat het op zich weer had geleend bij de Al Jazeera, klakkeloos over en De Morgen voegde eraan toe: “Terwijl Palestijnen maar toegang krijgen tot een fractie van het wateraanbod, kunnen Israëlische kampen er zelfs zwembaden mee vullen”.

En dan nu de waarheid
Wat was er dan wel gebeurd? Simpelweg: het ging om een gebarsten waterleiding:

water08

Dat kan je zien op deze videobeelden die woensdag werden doorgetwitterd door COGAT [Coordination of Government Activities in the Territories] maar die door de media van deze wereld straal genegeerd werden. De Israëlische autoriteiten hadden het water afgesloten nadat bleek dat de waterleiding gesprongen was. Inmiddels heeft COGAT de schade hersteld.

Een woordvoerder van de Israëlische regering vertelde aan The Independent dat de beweringen in Al Jazeera niet juist waren en dat het probleem vooral te wijten was aan het slecht onderhouden waternetwerk in de Palestijnse gebieden.

Al Jazeera en Hamas
De bron van de kwakkel blijkt dus Al Jazeera te zijn, de nieuwszender en TV station die wereldwijd kan bekeken worden via de satelliet en haar hoofdkwartier heeft in Doha, Qatar.

Niet toevallig dezelfde stad waar Hamasleider Khaled Meshaal en zijn entourage hun hoofdkwartier hebben nadat in 2011 het hoofdkwartier van Hamas dat vele jaren in Syrië bestond, uit Damascus werd verjaagd, nadat Hamas openlijk de zijde van de rebellen hadden gekozen die thans al vijf jaar vechten tegen het regime van president Bashar al-Assad, geholpen door Hezbollah, Iran en Rusland.

In 2015 zond Al Jazeera een gelijkaardige kwakkel de wereld in door Israël ervan te beschuldigen dat het met voorbedachte rade opzettelijk de Gazastrook liet overstromen door het openen van de dammen. Later bleek dat de dammen in kwestie niet eens bestonden en dat de overstromingen in het gebied waren veroorzaakt door hevige regenval. Nadat deze waarheid aan het licht kwam, trok Al Jazeera het verhaal weer in.

Zoals een studie uit 2013 reeds aantoonde, is het waterbeheer op de Westelijke Jordaanoever een omstreden en complexe kwestie, met vele problemen die voortvloeien uit het wanbeleid van de Palestijnse regering en de weigering om te voldoen aan de vraag van Israël om samen het water management en de activiteiten te coördineren.