• Maandag, 20 Augustus 2018
  • 8 Elul, 5778
  • Laatste update 15 Augustus 2018 21:58

Opnieuw eenzijdige berichtgeving over Israël-Gaza op VRT journaal [+update]

  • Woensdag 30 Mei 2018 19:30

VRT Journaal verzwijgt dat Hamas geweld initieerde

Onze hoofdredacteur stuurde volgend bericht naar de ombudsman van de VRT n.a.v. de verslaggeving over de situatie aan de grens tussen Israël en Gaza. Leest u even mee:

Waarde Ombudsman,

In jullie journaals, (o.a. op deze link) spreekt de nieuwslezer over “wederzijdse aanvallen met raketten en granaten” tussen Israël en Hamas.

Dit is uiteraard een verdraaiing van de waarheid door niet te melden dat Hamas gisteren plots vanuit het niets een enorme salvo raketten afvuurde op Israël (en dan opnieuw deze ochtend), en dat het Israëlische leger DAAROP gereageerd heeft.

Uw collega’s van de BBC weten wel hoe het moet en schrijven reeds in hun titel hoe de vork in de steel zit, met name Israel strikes Gaza after heaviest mortar barrage in years. Ook in hun berichtgeving wordt dit herhaald, wordt er gesproken over de sirenes die afgingen in Israël en over de reactie van de Verenigde Naties. The UN Middle East peace envoy, Nickolay Mladenov, condemned the attacks on Israel, saying he was “deeply concerned by the indiscriminate firing of rockets by Palestinian militants from Gaza. “Such attacks are unacceptable and undermine the serious efforts by the international community to improve the situation in Gaza”.

Dit alles ontbreekt in jullie berichtgeving, terwijl bij mijn weten de vorige veroordelingen van de VN of onze eigen politici tegen Israël, altijd vermeld worden in de VRT journaals.

Een aantal weken geleden veroordeelde minister Reynders via Twitter de raketten afgevuurd vanuit Syrië op Israël, maar ook dit haalde het niet in jullie journaalitem over deze zaak.

Daarom vraag ik bij deze niet alleen om een rechtzetting maar ook om de nodige maatregelen te nemen opdat dergelijke zaken niet meer voorkomen in de toekomst. Het feit dat er op de redactie verschillende mensen met een migratie of linkse achtergrond werken, mag geen invloed hebben op de berichtgeving.

De rechtzetting dient ook te gebeuren op antenne want anders blijft de VRT er zich van afmaken door dit op de website te plaatsen – (waar veel minder bereik is), zoals de vorige keer.

Met achting,

Michael Freilich
Hoofdredacteur/ Editor in chief

 

Repliek VRT ombudsman Tim Pauwels:

De hoofdredacteur van Joods Actueel heeft me een vraag gesteld. Die beantwoord ik natuurlijk graag. Dat is mijn job. Maar het lijkt er sterk op dat mijn antwoord er niet veel toe doet. Joods Actueel heeft namelijk zijn conclusies al getrokken : “Opnieuw eenzijdige berichtgeving over Israël-Gaza op VRT-Journaal.” kopt het medium en “VRT Journaal verzwijgt dat Hamas geweld initieerde.” Dat staat er zo. Als een feit.

Oh, mijn reactie zal ook gepubliceerd worden, lees ik. Maar tegelijk is mijn reactie duidelijk irrelevant. Het proces is gevoerd. De beschuldigde veroordeeld.

Kern van de zaak is dus dat “Joods Actueel” vindt dat Het Journaal “verzwijgt” dat de bombardementen die Israël onlangs uitvoerde op doelwitten in de Gazastrook een reactie waren op geweld dat Palestijnse groepen geïnitieerd hebben door raketten en mortieren af te vuren richting Israël.

Dé vraag is dus of VRT NWS effectief verzwegen heeft dat het geweld begon vanuit de Gazastrook.
De recente escalatie is eigenlijk al begonnen in de nacht van zaterdag op zondag 27 mei. Er was toen een infiltratiepoging aan de grens en Israël reageerde daarop met het bombarderen van twee doelwitten. Later op de dag was er ook tankgeschut als reactie op een springtuig dat was aangebracht aan de grens. Omdat de aanvallen relatief beperkt bleven, werd er niet over bericht in Het Journaal. Maar er werd wel kort over bericht op de website en in het radionieuws van 27 mei. Daarbij werd telkens duidelijk gemaakt dat Israël reageerde op acties vanuit de Gazastrook.

De echte escalatie kwam er dan dinsdag 29 mei. In het radionieuws van 8.00 – nog voor de Israëlische vergelding – werd gezegd: “Er zijn verschillende bommen afgevuurd vanuit Gaza naar Israël. Volgens het Israëlische leger zijn de meeste neergehaald door het Israëlisch raketafweersysteem. Er is voorlopig geen schade.”

Het Journaal van 13.00 meldt die dag :
“Zonet voerde de Israëlische luchtmacht aanvallen uit op locaties van de Islamistische Jihad beweging. De aanvallen zijn volgens Israël een vergelding voor het afvuren van 25 mortieren vanochtend richting woonwijken in het Zuiden van Israël. Volgens het Israëlische leger gaat het om de grootste aanvallen vanuit Gaza sinds de oorlog van 2014.”

Ook de website luidde het :

“Vanochtend hebben militante Palestijnse groepen 28 raketten en mortiergranaten afgevuurd op Israël. Dat is de grootste aanvalsgolf vanuit Gaza sinds de vorige oorlog in 2014. Israël heeft meteen gereageerd met luchtaanvallen en artilleriebeschietingen.”
Er is dus wel degelijk gemeld dat de escalatie begon met acties door Palestijnse groepen vanuit de Gazastrook en dat Israël daarop reageerde. Ik ga niet alle berichten citeren, maar over de verschillende dagen en de verschillende nieuwsplatformen heen werd dat in totaal 14 keer gemeld.
Joods Actueel verwijst overigens naar de BBC die het zogezegd beter zouden doen. Maar het artikel waar Joods Actueel naar verwijst, is wel degelijk van 29 mei, de dag waarop ook VRT NWS heeft gemeld dat het geweld geïnitieerd werd vanuit Gaza.

In de nacht van woensdag 30 mei was de escalatie zo ver dat reactie en wederreactie elkaar begonnen op te volgen, maar gelukkig volgde daarna een wapenstilstand waarvan nog altijd niet duidelijk is of hij nu al dan niet via Egyptische bemiddeling tot stand is gekomen. Die wapenstilstand is in het middagjournaal van 30 mei gemeld, samen met het bericht dat er de afgelopen nacht nog meer wederzijdse aanvallen waren geweest. Dat lijkt me een juiste beschrijving van de toestand op 30 mei. Maar voor een eerlijke beoordeling vind ik het niet fair om dat als het enige bericht van VRT NWS te beschouwen over het begin van het conflict.

Kennelijk vond Joods Actueel het ook niet nodig om zelf verder opzoekingswerk te doen om zijn bewering over “verzwijgen” te staven. Er wordt fel uitgevaren omdat Het Journaal van 30 mei in zijn korte bericht niet heeft herhaald dat het geweld begon vanuit de Gazastrook, maar dat was op dat moment wel al 14 keer gemeld. Het nieuws van 30 mei om 13.00 was dat de wapens opnieuw zwegen.

Joods Actueel heeft ook niet gewacht op een reactie van de Nieuwsombudsman maar heeft zonder wederwoord en met een ronkende titel veroordeeld.

Zou Joods Actueel een ombudsman hebben ?

Repliek van Joods Actueel:

Het is fijn om te weten dat de VRT onze kritiek serieus neemt. Het is een feit dat wij veel minder klachten ontvangen over het VRT radionieuws dan over de TV-programma’s. We hebben het niet geteld, maar op TV is de Palestijnse activiste Brigitte Herremans een stuk of 14 keer mogen komen opdagen dit jaar, zonder wederwoord of Israëlische tegenreactie. Toch bedanken we de Ombudsman voor zijn gedetaillerde repliek.