Israëlische onderzoekster ontwikkelt robot die kan jojo spelen.
Het ontwikkelen van een robot die met een jojo kan spelen lijkt op het eerste zicht een domme en nutteloze bezigheid maar zaken zijn niet altijd wat ze op het eerste zicht lijken te zijn. Israëlische wetenschappers zeggen dat het verwerven van deze behendigheid door robots een belangrijke stap voorwaarts betekent in het produceren van uiterst mobiele en betaalbare robots.
De cyclische bewegingen van een jojo hebben volgens de onderzoekers overeenkomsten met de dynamiek van onze stapbewegingen. Hun uitgangspunt is dat als ze er in slagen om een robot goed met een jojo te leren spelen dan kunnen ze die kennis gebruiken om hem beter te leren stappen.
Al eerder was een onderzoeksteam onder leiding van de robotdeskundige Leon Zlajpah van het Jozef Stephan Instituut in de Sloveense hoofdstad Ljubljana er in geslaagd om een robotarm de bewegingen van een gesimuleerde jojo op een computerscherm te laten controleren. Daarvoor werd de robotarm met een camera uitgerust om te kijken wanneer de jojo terug moesten worden omhoog getrokken.
Het is echter de Israëlische Myriam Zacksenhouse, roboticus aan het Israëlische Technologie Instiuut van Haifa die met haar onderzoeksteam voor een echte doorbraak in het onderzoek zorgt. Zij en haar onderzoeksteam gingen er vanuit dat visuele controle voor het ‘spelen met een jojo’ niet alleen te duur was omwille van de dure sensoren die bij een visuele controle nodig zijn maar ook omdat de robot dan niet bij nacht of in slechte weersomstandigheden deze taak zou kunnen uitvoeren. Daarom ontwikkelde ze een systeem waarbij de robotarm ‘voelt’ wanneer de jojo terug moet worden opgehaald. Uiteindelijk moet dat een robot opleveren die ook in het donker kan stappen