Ambtenaar crisiscentrum ontkent bestaansrecht van Israël aan slachtoffers van aanslag
Een telefoonoperator van het crisiscentrum maakte het gisteren (woe 30/3) bijzonder bont door aan Israëlische slachtoffers van de aanslag te zeggen dat hun land niet bestaat. “Het is Palestina, meneer”, hoor je de operator, die zichzelf bekendmaakt als Zakharia, zeggen. De Joodse vrijwilliger die de man had opgebeld bezorgde ons een opname van het gesprek. De familie van het slachtoffer reageert geschokt, “het is hier precies Iran”.
Bij de aanslag in Zaventem raakten verschillende mensen uit Israël gewond. Eén persoon was er zo erg aan toe dat hij in een kunstmatige coma werd geplaatst. Sinds enkele dagen kan hij opnieuw zelfstandig ademhalen.
Attest
De Israëlische autoriteiten maken nu plannen om minstens twee van hun landgenoten te repatriëren met een speciaal vliegtuig. Maar vooraleer de man uit het ziekenhuis kan worden ontslagen, moet hij een attest van de bevoegde instanties inleveren. Een vrijwilliger van het Joods coördinatiecentrum in Antwerpen belde hierover naar het crisisnummer van Binnenlandse Zaken op het speciaal nummer 1771.
Palestina
Aan de telefoon doet de man het relaas maar groot is zijn verbazing wanneer blijkt dat de operator steevast het woord ‘Israël’ vervangt door ‘Palestina’. De vrijwilliger spreekt de operator daarop aan en vraagt hem of hij Israël niet kent. Daarop laat de medewerker van Binnenlandse Zaken weten dat hij enkel op de hoogte is van ‘Joden die naar Palestina trokken en er het land bezetten’.
Erkend
Voor de volledige en correcte info: De Palestijnen beschikken over een autonoom gebied onder controle van de Palestijnse Autoriteit maar hebben voorlopig nog geen staat Palestina. Het grondgebied waar de patiënten in kwestie naartoe willen terugkeren, Israël, is door zowel de VN als door ons land officieel erkend in 1948.
Advertentie
Michael Freilich, hoofdredacteur van Joods Actueel reageert:
In verschillende Arabische landen waaronder Syrië, Irak, Saoedi-Arabië en Libië is er geen erkenning van de staat Israël en wordt de Joodse staat consequent verzwegen. Dat we dergelijk gedrag in België terugvinden en dan nog bij een medewerker van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Veiligheid tart alle verbeelding. Ik kan mij enkel inbeelden hoe dit moet overkomen bij de families in Israël die nu al dagenlang bang afwachten op nieuws over hun dierbaren. Het is te hopen dat de nodige sancties zullen volgen en dat we weer niet met de zoveelste versie van ‘alvast mijn excuses, het was niet zo bedoeld’ te maken zullen krijgen.
Peter Mertens
De woordvoerder van het Crisiscentrum laat weten dat de operators van het callcenter die je vragen beantwoorden op het speciale nummer 1771 geen medewerkers van Binnenlandse Zaken zijn maar van IPG, een gespecialiseerd bedrijf dat de opdracht kreeg toegewezen. “De betrokkene is geen ambtenaar van Binnenlandse Zaken, maar een medewerker van het callcenter.