Luchthaven van Luik is Europese hub voor Israëlische Cargo Air Lines (CAL)
De Israëlische luchtvaartmaatschappij Cargo Air Lines en het Belgische LACHS (Liege Air Cargo Handling Services S.A.) vormen op de luchthaven van Luik een uniek team in de wereld van het vrachtvervoer. De samenwerking van de twee firma’s zorgde er voor dat Luik de draaischijf werd van de import en de export van de meest diverse luchtvrachten in Europa. Luik ligt dan ook centraal in de economische driehoek Amsterdam, Frankfurt en Parijs. Om beide bedrijven grondig te leren kennen, hadden we een afspraak met mevrouw Pascale De Mieter. Bij onze eerste kennismaking was ze nog Sales Manager bij CAL, bij het interview enkele maanden later, was ze al opgeklommen tot Commercial Manager en zowat duivel-doet-al in de firma.
Rony Boonen
Pascale De Mieter is een pittige dame. Onlangs was ze nog te zien op VT4 in het programma ‘Komen eten’ waar ze een heerlijke Israëlische hummus voor haar gasten klaarstoomde en dit ondanks haar zeer drukke leven in het wereldje van de in- en uitvoer. Wanneer we haar bellen, is ze voortdurend onderweg ergens in Europa of naar Tel Aviv. Maar na lang aandringen zijn we er in geslaagd haar in Luik aan de praat te krijgen.
Pascale De Mieter vertelt:
Advertentie
Cargo Air Lines (CAL) werd in 1976 in Israël opgericht. De oorsprong lag in de kibboetsen, waar de pioniers vooral de klemtoon legden op de ontwikkeling van het jonge land. Hun bedoeling was hun waar, meestal bestaande uit vers fruit en groenten, zo snel mogelijk op de markten in Europa te brengen. Hierdoor ontstond CAL. Een volgende stap was ervoor zorgen dat de vrachtvliegtuigen niet leeg moesten terugvliegen. Oorspronkelijk was de Europese basis in Keulen gevestigd, maar in 1996 werd deze naar Luik overgebracht, waar het bedrijf LACHS operationeel was geworden en al samenwerkte met verschillende luchtvrachtmaatschappijen, zoals Polar Air, TNT, Iceland Air, enz..
Men verkoos Luik boven Zaventem omdat in Brussel geen supercargo’s 747-200 mochten landen. Bovendien waren de kosten in Zaventem te hoog en moest rekening gehouden worden met de geluidsoverlast. Vandaag is CAL de hoofdaandeelhouder (voor 50%) van LACHS. Momenteel zijn er wekelijks vier CAL vluchten naar JFK (New York) en zeven naar Tel Aviv. Zo worden per week elfhonderd ton goederen alleen al geëxporteerd vanuit Luik. Samen met andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Iceland Air, dat alle transport naar Reykjavik en de Scandinavische landen verzorgt, TNT naar Azië, Ethiopië en naar alle Afrikaanse bestemmingen, worden per jaar meer dan honderdduizend ton goederen verzet.
Welke specifieke goederen worden hier vervoerd?
Eén van onze basisproducten is de ‘Special Cargo’. CAL bezit immers twee vliegtuigen van het type 747-200 die beschikken over een ‘nose-door’. Vliegtuigen waarvan de neus kan openklappen – samen met een enorme zijdeur zijn geschikt voor bijzondere vracht met grote afmetingen. Niet alle cargo maatschappijen beschikken over dergelijke toestellen. Hun enorme laadcapaciteit laat toe dat extra lange stukken, tot vijftien meter, aan boord kunnen. Wij hebben een enorm sterke groei in die sector gekend in de jaren 2009-2010, waardoor we onze naambekendheid hebben kunnen uitbreiden. Een voorbeeld van een ‘Special Cargo’ is het vervoer geweest van de Danone Yoghurt machines. Deze wogen om en bij de zesendertig ton, maar hun grootte was gelijk aan machines van tachtig ton die we naar JFK hebben overgebracht, vanwaar ze doorgevoerd werden naar Chicago en Salt Lake City. Door dit uitzonderlijke vervoer konden de machines direct geïnstalleerd en in productie genomen worden.
Uit persoonlijke ervaring en door de vele buitenlandse reizen die ik doe, heb ik ondervonden dat bij de meeste klanten een stijgende vraag is naar het vervoer van grote tonnages. Wij vervoeren bijvoorbeeld helikopters, auto’s, onderstellen voor bussen, yachts, caravans enzovoort.
Paarden
CAL heeft ook naam gemaakt in het vervoer van paarden vanuit Luik naar JFK of vanuit Luik naar Tel Aviv. Anderzijds worden ook paarden uit New York via Luik naar Tel Aviv gebracht. Wij beschikken over onze eigen ‘handling’ of gespecialiseerde behandeling. Wij doen dit uiteraard ook op aanvraag van andere vliegtuigmaatschappijen. Zo stond onze handling ook in voor het vervoer van paarden naar Lexington waar jaarlijks een gerenommeerde wedstrijd plaats heeft. Philip Lejeune, onze eigen wereldkampioen jumping, nam aan de wedstrijd deel en heeft die ook gewonnen.
LACHS organiseerde het transport van de paarden naar Lexington met MD-11 vluchten in samenwerking met Liege Airport. LACHS beschikt immers over een opslagruimte van om en bij de 15.000 m² waarin de paardenboxen worden ondergebracht, iedere box voorzien van stro, water, hooi en speciale voeding voor de dieren. Deze onderneming kreeg heel wat weerklank in de pers en zorgde dus ook voor de nodige reclame. Bijkomend pluspunt was dat wij ook in de kijker liepen bij de mensen van FedEx, bij de eigenaars van de paarden, de verzorgers en al wat naam en faam heeft in de wereld van de paardensport. Dit evenement kwam overigens ook uitvoerig in beeld bij de Franstalige RTBF. Het gevolg was dat we ook het paardentransport van Instone Air charter vluchten mochten doen.
Uiteraard werken we ook samen met andere maatschappijen zoals TNT. Zo worden bijvoorbeeld goederen uit Tel Aviv met bestemming Sjanghai via Luik en TNT naar het verre Oosten verscheept. Zo is er ook een wisselwerking ontstaan tussen CAL en TNT.
Advertentie
Hoelang duurt het laden en lossen van een dergelijke cargo?
Als een cargo aankomt, hebben we anderhalf uur nodig om de honderdentien ton uit te laden en evenveel tijd om opnieuw in te laden en het vliegtuig vertrekkensklaar te maken voor de vlucht naar New York of naar Tel Aviv. Een overslag gebeurt dus in amper drie uur. Ik moet er wel aan toevoegen dat we over gespecialiseerd personeel beschikken dat hiervoor getraind is. We doen dan ook alles zelf op het gebied van de logistiek. Wij doen de douane, de trucking, het laden en lossen, alles. We weten precies welke vrachtwagen hier zal aankomen, op welke vlucht hij geboekt is en hoever het staat met de douanepapieren. Wij beschikken ook over een gespecialiseerd boekingssysteem. Wanneer wij hier, bijvoorbeeld, iets inboeken dan kunnen ze dat onmiddellijk zien op JFK en in Tel Aviv. En het allerbelangrijkste, ook onze veiligheidsdiensten of de security weten wanneer en hoe alles moet worden gecontroleerd.
Ik kan me best voorstellen dat er in deze bizarre tijden heel wat aandacht gaat naar de veiligheid van de goederen, maar ook naar de veiligheid van het personeel. Hoe wordt dat georganiseerd?
Veiligheid gaat bij ons vóór alles! Alle goederen met bestemming LACHS moeten geleverd worden in een verzegelde truck of vrachtwagen. Wij beschikken niet alleen over Belgische veiligheidsmensen maar ook over enkele Israëli’s die hier in dienst zijn ter vervanging van hun legerdienst. Alles wordt dus zeer grondig gecontroleerd en ‘gedubbelcheckt’. Overal in het gebouw, in de kantoren en in de magazijnen, zijn camera’s aangebracht. Ook de paletten worden gescreend. Binnen het gebouw beschikken we nog over een ‘decompression room’. (Die moet de compressie simuleren in een vliegtuig, sommige bommen gaan pas af als er een bepaalde luchtdruk wordt gehaald, nvdr.)
Dat is inderdaad allemaal nodig en noodzakelijk want het zal je niet verwonderen dat we al een aantal bommeldingen hebben ontvangen, waarbij we om veiligheidsredenen genoodzaakt waren de gebouwen te ontruimen. En dan zijn er nog de boycotacties en andere manifestaties tegen LACHS en uiteraard CAL.
LACHS, CAL AIR LINES en Agrexco roepen nogal wat verzet op bij sommige vredesbewegingen. Hoe gaan jullie daar mee om?
De Israëlische firma Agrexco voert vooral groenten, kruiden, fruit, bloemen, wijn en kant- en klare gerechten naar Europa via CAL uit en dus uiteraard ook via LACHS. De vredesbewegingen Vredesactie vzw en het Franstalige Action pour la Paix hebben net Agrexco als doelwit gekozen voor hun boycotacties tegen Israël. Persoonlijk vind ik die boycotacties tegen Israël nogal een hypocriet gedoe. Meestal zijn de manifestanten jonge universiteitstudenten die veelal na hun studies een baan ambiëren in één of andere firma die dan misschien toch banden heeft met Israël.
Mag ik er op drukken dat wij in de eerste plaats een economisch bedrijf zijn! Wij verhandelen net zo goed hulpgoederen, pharmaceuticals en radioactieve materialen voor kankerbehandelingen. Kortom wij zijn een transportbedrijf dat uitvoert wat haar door de klanten wordt gevraagd.
Onze hoofdtaak is de economie draaiende te houden in het belang van ons eigen personeel, van het algemeen economisch belang en in opdracht van onze klanten. Dit alles is pure economie, daar zit geen enkel politiek statement in. En dat is dan ook nog één van die redenen waarom ik niet begrijp dat ze hier komen protesteren.
Wij versturen vierhonderd ton goederen enkel en alleen naar JFK. En zevenhonderd ton naar Israël. Dat is elfhonderd ton waar, per week, dat hier wordt verhandeld. En dan heb ik het nog niet over onze speciale chartervluchten vanuit Luik. LACHS en CAL België stellen op dit ogenblik honderdtwintig mensen te werk en nog een veelvoud in aanleveringsbedrijven. Na de firma TNT staan we momenteel op de 2de plaats wat betreft de export van producten vanuit Luik. Indien wij zouden wegvallen dan zouden de gevolgen niet te overzien zijn voor de firma’s rondom ons. Kortom ze protesteren gewoon tegen hun eigen welzijn en eigen economie.
Wat is het verschil met DHL, Federal Express en andere koeriersdiensten?
Je zegt het zelf! Wij zijn geen koeriersdienst. Wij doen enkel en alleen grote vrachten. Stukken tot drie meter hoog of 3m40 breed zijn bij ons geen uitzondering. Veel firma’s nemen dergelijke cargo niet aan omdat dit een speciale aanpak vereist om de Weight & Balance te berekenen van die vracht. Ons team heeft zich daarin gespecialiseerd.
Ons succes is een direct gevolg van het feit dat wij van alle details in het vrachttransport op de hoogte zijn. Ik weet perfect welk type vrachtwagen wat voor soort goederen kan transporteren. Welke tarieven ik kan aanbieden. Iedereen binnen ons personeel moet weten hoe hij of zij een vlucht moet afzetten. Hoe een vrachtwagen moet worden besteld. Hoe het laden en het lossen moet gebeuren. Hoe een palet moet worden gestapeld en geoptimaliseerd. Iedereen van ons moet die dingen in de vingers hebben!
Ik werk al tien jaar voor deze firma en heb ondertussen alle departementen afzonderlijk doorlopen. Daarom dat ik al twee jaar ingezet wordt in de frontlinie van het bedrijf en dat ik de firma overal moet vertegenwoordigen in alle mogelijke commerciële aspecten. Wij gaan nu voor dezelfde aanpak bij LACHS, zodat wij ook dit bedrijf op de kaart kunnen zetten in het buitenland.
Zijn er nog bijzondere specialisaties binnen dit cargo gebeuren?
Naast het vervoer van elektronisch materiaal beschikken we in Luik ook over enorme koelruimtes van twaalf op acht meter waarin we groenten en fruit, kortom alle snel bedervende goederen tijdelijk kunnen opslaan. In deze ruimtes kunnen ook bepaalde medicijnen worden ondergebracht die binnen een constante temperatuur moeten worden bewaard, tot ze in speciale containers kunnen worden vervoerd. Onder onze klanten tellen we Teva Farmaceutical Industries met hoofdzetel in Ulm. Teva heeft LACHS uitgekozen als hun Europese hub. Naast Teva tellen we ook Pfizer, Novartis, Johnson & Johnson en Glaxon Smith Klein onder onze klanten.
Er wordt momenteel eveneens een samenwerkingscontract opgestart tussen Logistic Wallonia en Biological Industries met hoofdzetel in Memphis. Biological Industries is vooral bekend om veterinaire medicaties. Andere CAL business partners zijn oa. Bio-Bee Biological Systems, AFCON Industries Group, Metalchem Ltd., DOVER Medical & Scientific Equipment Ltd., Comverse, Teva Pharmaceutical Industries Ltd, Biometrix en Tower Semiconductor Ltd.
Hoe ziet de toekomst er voor u en het bedrijf uit?
De heer Tal Zipper, de huidige Station Manager, vertrekt na vier jaar dienst hier in Luik terug naar Israël en ik word dus gepromoveerd tot Commercial Manager van Cargo Air Lines. Het wordt voor mij een hele uitdaging om deze moeilijke klus tot een goed einde te brengen. Dat betekent dat ik overal in Europa en ook daarbuiten, ‘face-to-face’ onderhandelingen moeten uitvoeren, niet alleen met onze bestaande klanten maar ook met potentiële klanten. Maar zoals ik al zei, ik ben nu tien jaar effectief in dienst bij CAL en heb ondertussen elk departement doorlopen en grondig leren kennen. Ik weet dus waarover ik spreek als ik het bedrijf vertegenwoordig!
Anderzijds ben ik naar mijn weten de eerste niet-Joodse vrouw die een dergelijke positie kan opnemen binnen een Israëlisch bedrijf. Ik heb van de Israëli’s dan ook massa’s nieuwe dingen mogen leren en heel wat ervaring kunnen opdoen die ik nu kan gebruiken om deze firma verder te helpen uitbreiden. De economie is mijn drijfveer en ik wil daaraan meewerken! Ik wil me er 100% voor inzetten. Mijn motto is altijd geweest: “Een goede business krijg je niet, die moet je verdienen”.
Tot slot kregen we van de ‘security’, na inlevering van onze identiteitskaart, nog een enorme ‘visitorsbadge’ omgehangen en werden we onder deskundige leiding van Pascale De Mieter door het bedrijf gegidst, waarbij we de enorme opslagplaatsen, de containermagazijnen en de gigantische koelruimtes voor groenten, fruit en levensbelangrijke medicatie zelf konden bezoeken.